KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid akan dapat;
Memahami peristiwa Hijrah Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah
dan kesannya
Aras 1
Menyatakan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan
Perjanjian Aqabah Kedua
Menerangkan maksud Hijrah dalam Islam
Menyenaraikan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah
Menyatakan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam
Aras 2
Menghuraikan kepentingan Perjanjian Aqabah Pertama dan Kedua
Menjelaskan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah
Menghuraikan kepentingan peristiwa Hijrah dalam sejarah Islam
Aras 3
Membuat justifikasi pendapat orientalis yang mentakrifkan
Hijrah sebagai melarikan diri.
Merasionalkan konsep Hijrah dalam kehidupan masa kini:
1. a. Terangkan latar belakang kota Madinah secara ringkas.
Madinah terletak di utara Makkah dan merupakan kota yang
penting bagi pedagang Arab sebelum kemunculan Islam. Kedudukannya yang
strategik ditengah-tengah perjalanan di antara Makkah dan Syam telah mendorong
pedagang luar mengunjunginya. Terdapat tiga golongan penduduk di Madinah iaitu,
Nasrani,Yahudi dan Arab. Golongan Yahudi terdiri daripada Bani Quraizah, Bani Qunaiqa’dan Bani Nadhir. Golongan Arab pula terdiri daripada suku
Aus dan Khazraj.Suasana kehidupan di Madinah kurang aman disebabkan oleh
pergeseran yang berlaku di kalangan suku Arab dan penguasaan ekonomi
oleh orang Yahudi
.2. a. Ceritakan peristiwa yang menyebabkan Perjanjian Aqabah pertama ditandatangani.
Semasa dakwah Islamiah disebarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.
di kota Makkah, baginda telah dikunjungi oleh beberapa orang Arab Madinah
yang terdiri daripadasuku Khazraj. Mereka telah menemui Nabi Muhammad s.a.w. di
Aqabah dankemudian memeluk Islam. Sekembalinya mereka ke Madinah, mereka
telahmenyebarkan Islam di kalangan masyarakat Madinah yang lain.Pada musim haji
yang berikutnya, iaitu pada tahun 621 M., sekumpulan orangArab Madinah yang
terdiri daripada suku Aus dan khazraj telah mengunjungi NabiMuhammad s.a.w.
sekali lagi. Menerusi pertemuan ini terjalinlah perjanjian antara Nabi
Muhammad s.a.w. dengan orang Arab Madinah tersebut. Perjanjian ini dikenali
sebagai Perjanjian Aqabah Pertama.
b. Apakah pandangan Orientalis Barat tentang
hijrah?Mentafsirkan hijrah secara negatif, iaitu sebagai suatu
pelarian.c. Nyatakan hujah-hujah yang boleh kita gunakan untuk menyangkal pandangannegatif
Orientalis Barat tersebut?
Empat hujah;
Empat hujah;
1.Penghijrahan orang Islam Makkah ke Madinah adalah kerana
jemputan orangArab Madinah seperti yang tercatat dalam Perjanjian Aqabah Kedua.
2.Ketibaan orang Islam Makkah juga telah disambut dengan
rela dan meriah oleh orang Madinah.
3.Orang Islam Makkah diberikan tempat tinggal yang
sewajarnya selain dijamintentang keselamatan mereka oleh orang Arab Madinah.
4. Nabi Muhammad s.a.w. telah dilantik sebagai pemimpin
Madinah dan bagindaditerima oleh kesemua golongan masyarakat Madinah termasuk
orang bukanIslam.
d. Ceritakan peristiwa hijrah Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah.Penghijrahan
Nabi Muhammad s.a.w. ke Madinah bermula setelah baginda berjayamelepaskan diri
daripada kepungan pemuda Quraisy terhadap rumah baginda.Sebelum itu, Ali bin
Abu Talib telah menawarkan diri untuk tidur di tempat tidur baginda
dengan menggunakan selimut baginda. Setelah keluar dari rumah, bagindatelah
menemui Abu Bakar al-Siddiq dan menyatakan tentang perintah Allah supaya baginda
berhijrah. Namun, baginda dan Abu Bakar al-Siddiq telah bersembunyi di Gua Thur
sebelum meneruskan hijrah ke Madinah.Perjalanan baginda dan Abu Bakar al-Siddiq
ke Madinah dipandu oleh Abdullah bin Arqat (belum memeluk Islam semasa
menjadi jurupandu hijrah).
6. a. Nyatakan faktor-faktor yang menyebabkan Nabi Muhammad s.a.w. berhijrah keMadinah.
1. Perintah Allah menerusi wahyu. Dalam wahyu ini,
Allah telah menyatakan niatdan pakatan orang Quraisy untuk membunuh baginda dan
Allah telahmemerintahkan baginda supaya segera berhijrah. (Surah al-Anfal)
2. Hijrah bertujuan untuk meneruskan penyebaran Islam. Di
Makkah, ancamandaripada orang Arab Quraisy telah menjejaskan aktiviti
penyebaran Islam. Walau bagaimanapun, penghijrahan itu bukan bererti yang
orang Islam kecewa dengan penentangan tersebut tetapi ini merupakan
strategi Nabi Muhammad s.a.w. untukmengembangkan Islam.
3. Jemputan masyarakat Arab Madinah yang sedang menghadapi
konflik. Padaketika itu, suku Aus dan Khazraj di Madinah sering bertelagah
sesama sendiri danekonomi mereka pula dikuasai oleh orang Yahudi. Oleh itu,
orang Arab Madinahmemerlukan pemimpin yang berkaliber seperti Nabi Muhammad
s.a.w. untukmengetuai kepimpinan mereka. Baginda juga diperlukan untuk
mendamaikanmasyarakat Madinah yang sentiasa bermusuhan.
7. a. Huraikan kepentingan hijrah.
1. Dakwah Islamiah dapat dilaksanakan dengan aman dan
tanpa berselindunglagi, sedangkan di Makkah seruan terhadap Islam sering
terganggu.
2. Memberikan peluang kepada Nabi Muhammad s.a.w.
mendamaikan suku Arabdi Madinah yang sering bersengketa khususnya suku Aus dan
Khazraj, melaluisemangat persaudaraan sesama Islam.
3. Menjalinkan hubungan persaudaraan antara orang Islam
Makkah dengan orangIslam Madinah. Hubungan ini terjalin melalui sikap yang
diperlihatkan olehorang Islam Madinah sehinggakan orang Islam Makkah yang
berhijrah tidak berasa asing atau rendah diri berada dalam masyarakat baru
yang terbentuk . Nabi Muhammad s.a.w. seterusnya telah memberikan gelaran
Muhajirin kepadaorang Islam Makkah yang berhijrah ke Madinah manakala orang
Islam Madinahyang memberi bantuan kepada Muhajirin digelar Ansar.
4. Menyatupadukan penduduk Madinah yang terdiri daripada
suku, budaya danagama. Perpaduan ini telah melahirkan kehidupan yang harmoni di
Madinah. Inisangat penting kerana dengannya masyarakat Madinah dapat menjalankankegiatan
ekonomi, agama, dan kegiatan lain untuk menikmati kesejahteraan dankemakmuran
hidup.
5. Pembinaan sebuah masjid iaitu Masjid al-Nabawi.
(Bagaimanapun, masjid yang
pertama dibina dalam sejarah perkembangan Islam ialah
Masjid Quba’). Masjid
telah dijadikan sebagai tempat untuk beribadat dan belajar
di samping sebagaitempat untuk bertemu dan membincangkan masalah yang dihadapi
oleh orangIslam. Di kawasan persekitaran masjid juga dibolehkan
orang Islammengadakan aktiviti harian seperti berjual beli.
6. Wujud kiraan tahun hijrah dalam takwim Islam. Takwim
hijrah ini telah muladigunakan pada zaman Khulafa al-Rasyidin kedua, Khalifah
Umar al-Khattab.
7. Nabi Muhammad s.a.w. telah menukarkan nama Yathrib kepada
Madinah al-Munawwarah atau kota bercahaya. Perubahan ini merupakan salah satu
usaha baginda untuk menjadikan Madinah sebagai pusat tamadun Islam dan
agamaIslam menjadi cara hidup yang merangkumi semua bidang termasuk
politik,ekonomi dan sosial.
8. Menunjukkan bahawa sikap toleransi kaum dan tolong-menolong
bolehmelahirkan masyarakat cemerlang. Orang Madinah telah memberikan
bantuanyang besar kepada orang Islam Makkah yang berhijrah. Mereka
sanggupmemberikan tempat tinggal, menyediakan makanan dan keperluan asas
yanglain, serta menerima orang Islam Makkah sebagai saudara dan
sebahagiandaripada masyarakat Madinah.
9. Hijrah berjaya dengan sokongan dan pengorbanan
sahabat-sahabat NabiMuhammad s.a.w. sendiri. Seperti Abu Bakar
al-Siddiq, Ali bin Abu Talib danAbdul Rahman bin Auf.
10. Mempelihatkan bahawa wanita juga dapat memainkan peranan penting selainsebagai suri rumah untuk menggerakkan kemajuan sesebuah negara. Contohnya, puteri Abu Bakar al-
10. Mempelihatkan bahawa wanita juga dapat memainkan peranan penting selainsebagai suri rumah untuk menggerakkan kemajuan sesebuah negara. Contohnya, puteri Abu Bakar al-
Siddiq, Asma’. Beliau telah berjaya membantu perjuangan
Nabi Muhammad s.a.w. apabila beliau dengan beraninya telah
menghantarmakanan dan menyampaikan berita tentang gerakan orang Quraisy kepada
NabiMuhammad s.a.w. di Gua Thur walaupun, menyedari tindakannya berbahayaserta
laluan ke Gua Thur berliku dan berbatu besar.
11. Menampakkan kebijaksanaan Nabi Muhammad s.a.w. mengatur strategi perjuangan. Semasa berhijrah, baginda tidak terus berangkat ke Madinah tetapi bersembunyi terlebih dahulu di Gua Thur. Baginda memilih jalan lain, iaitu jalan ke selatan menuju ke Tihamah berhampiran Laut Merah. Baginda berpendapat jalan ke Madinah menerusi utara Makkah kurang selamat.
11. Menampakkan kebijaksanaan Nabi Muhammad s.a.w. mengatur strategi perjuangan. Semasa berhijrah, baginda tidak terus berangkat ke Madinah tetapi bersembunyi terlebih dahulu di Gua Thur. Baginda memilih jalan lain, iaitu jalan ke selatan menuju ke Tihamah berhampiran Laut Merah. Baginda berpendapat jalan ke Madinah menerusi utara Makkah kurang selamat.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid akan dapat;
Memahami kepentingan Piagam Madinah
Aras 1
Aras 1
Menyatakan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah
Menyatakan kepentingan Piagam Madinah
Menerangkan usaha penyebaran Islam di Madinah
Aras 2
Menghuraikan prinsip-prinsip umum kandungan Piagam Madinah
Menjelaskan kepentingan Piagam Madinah
Menghuraikan penyebaran Islam oleh Nabi Muhammad s.a.w
Aras 3
Merasionalkan Piagam Madinah dalam konteks menjamin
perpaduan kaum
Merasionalkan penyebaran Islam bukan melalui kekerasan
Membandingkan keadaan masyarakat Arab sebelum dan selepas
kedatangan Islam8. a. Apakah Piagam Madinah?
Piagam Madinah atau sahifah Madinah merupakan sebuah
perlembagaan bertulisyang telah dirangka oleh Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun
622M., berpandukan wahyu Allah. Piagam madinah menjadi asas pemerintahan
kerajaanIslam Madinah yang terdiri daripada masyarakat Islam dan masyarakat
bukanIslam. Piagam ini mencatatkan tentang peraturan, tanggungjawab ketua
negaradan rakyatnya, serta dirangka berasaskan persetujuan orang Islam
(Muhajirin danAnsar) dan orang bukan Islam (Yahudi dan suku Arab yang lain).
b. Terangkan
kandungan Piagam Madinah
Piagam
Madinah mengandungi 47 fasal, 23 fasal membincangkan hubungan dalam kalangan
orang Islam dan tanggungjawab mereka dan 24 fasal lagi adalahtentang
tanggungjawab orang bukan Islam termasuk orang Yahudi terhadapnegara Madinah.
Perlembagaan Madinah merupakan perlembagaan bertulis yang pertama digubal
di dunia yang menjadi asas kepada sebuah negara berdaulat.Kandungan
PiagamMadinah boleh dirumuskan kepada tujuh aspek penting yangmerangkumi bidang
politik, sosial dan ekonomi, iaitu dalam aspek pentadbiran,agama, sosial,
perundangan, pertahanan, dan kedudukan kaum Yahudi sepertiyang tertera dalam
jadual dibawah.
Intisari
kandungan Piagam Madinah
.Bil Perkara Rumusan
1.
Politik
Nabi
Muhammad s.a.w. pemimpin di Madinah.
Baginda
adalah sebagai hakim yangmenyelesaikan masalah yang timbul antaraorang Islam
dengan orang bukan Islam.
2
Agama
Masyarakat
Madinah bebas mengamalkanagama masing-masing.
Mereka
bebas mengamalkan adat merekamasing-masing selagi tidak bertentangandengan
Islam.
3
Sosial
Masyarakat
Madinah dianggap sebagai satuummah dan mempunyai tanggungjawab yangsama
terhadap negara.
Masyarakat
Madinah tidak boleh bermusuhansesama sendiri.
4
Perundangan
Undang-undang
Islam diguna pakai secaramenyeluruh tetapi peraturan kekeluargaan didalam
sesuatu kabilah boleh diamalkan selagitidak bertentangan dengan Islam.
5
Ekonomi
Kerjasama
antara masyarakat Madinah dituntutdemi memajukan ekonomi negara.
Unsur
penipuan dan riba dihapuskan dalamsistem perniagaan.
6
Pertahanan
Semua
anggota masyarakat dikehendakimempertahankan Madinah daripada ancamanluar.
7 KedudukanYahudi
Keselamatan orang bukan Islam
(khususnyaYahudi) terjamin selagi mereka mematuhi perlembagaan
Madinah.c. Jelaskan kepentingan Piagam Madinah.
1. Nabi Muhammad s.a.w. telah berjaya
membentuk masyarakat baru berasaskanummah, iaitu masyarakat yang hidup bersatu
dan aman. Nilai hidup yangditanam adalah berasaskan semangat ukhuwah Islamiah.
Taraf dankedudukan rakyat adalah sama. Dengan itu, konsep keadilan sosial telahdipraktikkan
di Madinah. Dari segi hak, Islam telah menekankan persamaanhak dan persaudaraan
Islam. Tiada lagi perbezaan taraf di kalangan masyarakat.
2. Menerusi pembentukan perlembagaan
ini, masyarakat Madinah daripada pelbagai keturunan, budaya dan agama
dapat mendiami sebuah negara yangmempunyai undang-undang yang lengkap dan
sempurna. Syariah Islam yangdiperkenalkan adalah adil.
3. Cara Nabi Muhammad s.a.w.
mendirikan sebuah kerajaan berbeza daripadacara yang dilakukan oleh pemimpin lain
di dunia. Baginda menyusun perlembagaan negara terlebih dahulu sebelum
mengasaskan sebuah kerajaan. Disini menunjukkan bahawa masyarakat Madinah telah
diikat dahulu dengan perjanjian yang lengkap sebelum bernaung di bawah
sebuah pemerintahan.Sistem pemerintahan yang diasaskan oleh Nabi Muhammad
s.a.w. merupakansistem pemerintahan yang meletakkan Allah sebagai kuasa yang
tertinggi.
4. Piagam Madinah juga
berjaya menyusun masyarakat yang sistematik. Setiapkaum terikat dengan
undang-undang yang telah digariskan. Orang Yahudi,misalnya, tidak
boleh menindas kaum Arab yang lain. Kesemua bangsa ada hakdalam negara
Madinah dan mereka harus mematuhi peraturan dan cara hidupyang
menjadi panduan masyarakat. Mereka bertanggungjawab mempertahankankeselamatan
Negara Madinah daripada serangan luar. Dengan adanya kerjasamadaripada semua
masyarakat, negara Madinah menjadi kuat dan disegani olehnegara luar di
sekitarnya dan di Semenanjung Tanah Arab.
9. a. Jelaskan strategi yang diatur oleh Nabi Muhammad s.a.w. untuk menyebarkan agama
Islam.
1. Strategi yang diatur oleh
Nabi Muhammad s.a.w. menyebarkan Islamdengan menghantar perutusan ke
Rom, Rom Timur, Parsi Mesir, Habsyah, danwilayah di sekitar Semenanjung Tanah
Arab. Dalam menyebarkan Islam, NabiMuhammad s.a.w. tidak memaksa mereka memeluk
lslam tetapi menggunakandiplomasi dan menunjukkan nilai-nilai yang baik.
2. Selain menyeru mereka memeluk Islam
menerusi warkah, baginda jugaingin mewujudkan rasa persefahaman dengan wilayah
tersebut.
3. Oleh sebab orang Arab Quraisy cenderung
untuk melakukan keganasandengan menyerang kafilah perdagangan Islam, Nabi
Muhammad s.a.w, telahmengambil keputusan untuk membetulkan keadaan itu.
Mengikut ajaran Islam, peperangan tidak dibenarkan
kecuali bertujuan untuk mempertahankan maruahdiri, agama dan negara.
Peperangan hanya boleh dilakukan dengan keizinanAllah, iaitu setelah wahyu
diturunkan oleh Allah............
Peperangan.
Di Madinah, sejak tahun 622M. atau 1H. sehinggalah pembukaan
semula kotaMakkah pada tahun 630M. atau 8H., beberapa siri peperangan antara
orangQuraisy Makkah dengan orang Islam Madinah telah berlaku. Peperangan
tersebut ialah Perang Badar pada tahun 624M. / 2H., Perang Uhud pada tahun
625M. / 3H.,Perang Khandak 627M. / 5H., dan Perang Tabuk 630M. / 8H..Di Makkah,
setelah beberapa lama ditindas oleh orang Arab Quraisy, Allah telahmemberikan
keizinan kepada umat Islam untuk berperang, iaitu setelah orangArab Quraisy
menyerang orang Islam. Peperangan yang berlaku dalam Islam juga harus
mengikut prinsip tertentu.
Antaranya,
1. Allah membenarkan orang Islam berperang apabila mereka
diserang olehmusuh.
2. Allah juga membenarkan orang Islam berperang
untuk mencari keamanansupaya tempat ibadat mereka terjaga. Peperangan yang
berlaku pada masa iniadalah lebih kepada menjaga maruah negara serta
memusnahkan harta benda danmanusia yang tidak berdosa. Islam tidak
melakukan tindakan sedemikian.
3. Setiap pertempuran dan peperangan dalam Islam adalah
untuk menentangkezaliman dan mempertahankan diri.
Islam menganjurkan
perdamaian,seandainya musuh Islam inginkan perdamaian, maka, orang Islam harus
memilih perdamaian.
Dalam Islam, dakwah Islamiah mestilah dilakukan dengan
bijaksana danmenerusi nasihat yang balk.
Peperangan yang berlaku antara orang IslamMadinah
dengan pihak Arab Quraisy Makkah terbukti adalah untukmempertahankan maruah
agama, bangsa, dan negara semata-mata.
Sungguhpun peperangan telah berlaku, namun, Islam tidak
berkembang dengan paksaan malah perkembangannya adalah secara sukarela dan
toleransi.
Misalnya,dalam Peperangan Badar, walaupun pihak Islam
beroleh kemenangan, NabiMuhammad s.a.w. telah mengampunkan tawanan Arab
Quraisy.
Tawananwanita dan kanak-kanak telah dibebaskan sementara
tawanan lelaki diberikansyarat untuk membebaskan diri mereka.
Tawanan lelaki yang
berjaya mengajarkira-kira 10 orang kanak-kanak Islam membaca dan menulis sehingga
pandai,akan dibebaskan.
Tentera Islam yang berjuang di medan peperangan juga
dilarang membunuhsesuka hati malah tumbuh-tumbuhan juga dilarang dimusnahkan.
Hasil Pembelajaran
Pada akhir pelajaran ini, murid-murid akan dapat;
Memahami kepentingan Perjanjian Hudaibiyah dan pembukaan
semula kota MakkahAras 1
Menyatakan kepentingan Perjanjian Hudaibiyah
Menyatakan proses pembukaan semula kota Makkah
Aras 2
Menghubungkaitkan Perjanjian Hudaibiyah dengan pembukaan
semula kota Makkah
Aras 3
Menjana idea kepentingan pembukaan semula kota
Makkah10. a. Apakah Perjanjian Hudaibiyah?
(Rujuk Buku Teks m.s: 131-133)
Perjanjian Hudaibiyah dimeterai antara pihak Islam
dengan Arab Quraisy (yangdiwakili oleh Suhail bin Amru) di Hudaibiyah pada
tahun 628 M. bersamaan 6 H. b. Ceritakan peristiwa yang menyebabkan
Perjanjian Hudaibiyah ditandatangani.Peristiwa-peristiwa penting yang
menyebabkan Perjanjian Hudaibiyahditandatangani adalah seperti berikut;
Pada tahun 628 M., rombongan orang Islam telah ke Makkah
kerana inginmenunaikan umrah.
Mereka telah disekat di Hudaibiyah Nabi Muhammad
s.a.w. menghantarUthman bin Affan ke Makkah untuk menerangkan tujuan
kedatanganmereka.
Orang Islam mendengar khabar angin tentang kematian Uthman
telah bersumpah setia, yang dikenali dengan "Baiah al-Ridwan".
Orang ArabQuraisy berasa bimbang terhadap kata sepakat orang
Islam. Lalu, merekamenemui Nabi Muhammad s a w.,
Baginda bersedia mengadakan perjanjian dan termeterailah
PerjanjianHudaibiyah antara Nabi Muhammad s.a.w.(Islam) dengan Suhail bin
Amru(Quraisy).
c. Senaraikan syarat-syarat yang dipersetujui dalam perjanjian ini.
Kandungan Perjanjian Hudaibiyah
1. Bersetuju untuk mengadakan gencatan
senjata selama 10 tahun.
2. Kabilah Arab yang lain bebas memihak sama ada kepada
orang Islam Madinahatau orang Quraisy Makkah.
3. Orang Islam Madinah yang memihak ke Makkah
tanpa kebenaran penjaganyatidak perlu dipulangkan.
4. Orang Quraisy Makkah yang memihak ke
Madinah tanpa kebenaran penjaganya perlu dipulangkan semula.
5. Umat Islam hanya boleh mengerjakan
umrah pada tahun berikutnya.............................Perjanjian
Hudaibiyah yang telah dimeterai itu, tidak dapat diterima sepenuhnyaoleh
para sahabat Nabi Muhammad s.a.w. pada peringkat awal. Merekamenganggap perjanjian
itu menguntungkan pihak Arab Quraisy. Walau bagaimanapun, akhirnya, mereka dapat menerimanya
sebagai satu pengajaran yang besar. Demi mencapai kata
sepakat dan menjalin hubungan yang baik antara dua pihak, orang Islam
menganjurkan perdamaian. Dengan wujudnya keamanan, misi perjuangan Islam
dapat dilaksanakan.d. Huraikan kepentingan Perjanjian Hudaibiyah.
1. Menerusi Perjanjian Hudaibiyah, orang
Islam berpeluang menunaikan haji pada tahun berikutnya, iaitu pada tahun
629 M.. Peluang ini juga telah memberikankebebasan kepada orang Islam
untuk memasuki Makkah dan seterusnya beribadat diKaabah pada bila-bila
masa.
2. Tempoh perdamaian dalam perjanjian ini membolehkan Nabi
Muhammads.a.w. merangka program dakwah Islamiah ke seluruh Semenanjung Tanah
Arabsecara aman. Menerusi perjanjian ini, suku Arab boleh menganut sebarang
agamayang mereka sukai tanpa halangan daripada mana-mana pihak. Dengan itu
Islamdapat berkembang dengan meluas. Sesetengah
sejarawan mengatakan bahawaselepas dua tahun perjanjian ini dimeterai
mereka yang memeluk Islam telah berganda bilangannya.
3. Kandungan Perjanjian Hudaibiyah menggambarkan bahawa
Islam tersebardengan aman. Walaupun isi perjanjian yang ketiga dan keempat
kelihatanmenguntungkan orang Arab Quraisy tetapi Nabi Muhammad s.a.w. yakin
Islamakan memperoleh keuntungan dari segi jangka panjang. Ini terbukti
dengan pengislaman tokoh panglima Arab Quraisy yang
berpengaruh, iaitu Khalid binal-Walid, Amru bin al-As, dan Uthman bin
Talhah sejurus selepas PerjanjianHudaibiyah ditandatangani.
4. Perjanjian Hudaibiyah melambangkan ketokohan Nabi
Muhammad s.a.w.sebagai pemimpin yang unggul dan dikagumi. Kita
mendapati sesuatu tindakanyang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w. tidak
dilakukan secara terburu-burumalah baginda melihatnya secara menyeluruh,
terperinci dan berwawasan.
5. Persetujuan orang Arab Quraisy menandatangani perjanjian ini menunjukkan bahawa
mereka telah mengiktiraf kerajaan Islam di Madinah. Sebelum ini
merekatidak mahu langsung bekerjasama dengan orang Islam malah sentiasa
mencari jalan menentang Islam.
6. Perjanjian Hudaibiyah menjadi perintis ke
arah pembukaan semula kotaMakkah
................Walau bagaimanapun, perdamaian yang
dipersetujui antara kedua-dua pihak ini bertahan selama dua tahun sahaja.
Orang Arab Quraisy sengaja melanggar isi perjanjian yang pertama.
Mereka memberi sokongan kepada Bani Bakar yang berperang dengan Bani
Khuza'ah. Mengikut syarat Perjanjian Hudaibiyahgencatan senjata haruslah
dikekalkan selama 10 tahun tetapi orang Quraisytelah mencabulinya. Nabi
Muhammad s.a.w. telah bertindak tegas dalammenangani hal itu dengan menyediakan
dan menghantar pasukan tentera ke Makkah.
11. a. Ceritakan peristiwa pembukaan semula Kota Makkah.
Kota Makkah ialah tempat kelahiran Nabi Muhammad
s.a.w. dan tempat lahirnyaagama Islam. Oleh sebab dakwah Islamiah tidak
diterima sepenuhnya oleh orangArab Quraisy pada masa itu, Nabi Muhammad s.a.w.
dan orang Islam telah berhijrah ke Madinah pada tahun 622 M.. Setelah
hampir lapan tahun NabiMuhammad s.a.w. tinggal di Madinah dan
berjaya mendirikan sebuah kerajaanIslam di situ, baginda akhirnya dapat
menguasai semula kota Makkah pada tahun630 M. bersamaan 8 H..
Tindakan ini dilakukan oleh pihak Islam keranamereka mendapati
pihak Arab Quraisy melanggar Perjanjian Hudaibiyahdan tidak menghormati hak
kebebasan yang telah dipersetujui bersama.Mereka telah membunuh beberapa orang
Bani Khuza'ah yang berpihak kepadaIslam.Selain itu, pembukaan kota Makkah juga
merupakan strategi jangka panjang bagimeneruskan penyebaran Islam. Nabi
Muhammad s.a.w. berpendapat jika Makkahdapat dikuasai, kedudukan kerajaan
Islam di Madinah tentu akan menjadimantap.
Oleh itu, baginda merancang untuk memasuki kota Makkah secara bijakdan
berpegang pada prinsip aman tanpa kekerasan.Kedatangan tentera Islam ke Makkah
sangat dikhuatiri oleh orang Arab Quraisy,khususnya pembesar Quraisy. Bapa
saudara Nabi Muhammad s.a.w., al-Abbasdan ketua Arab Quraisy,
Abu Sufian, telah mengambil keputusan memeluk Islamsebelum tentera Islam
menguasai Makkah. Mereka memeluk Islam bukandisebabkan takut dengan kekuatan
tentera Islam tetapi menyedari kepalsuan perjuangan mereka selama ini. Nabi
Muhammad s.a.w. telah menyediakan empat pasukan tentera yang terdiridaripada 10
000 orang. Empat pasukan itu ialah pasukan Khalid bin
al-Walid, AbuUbaidah al-Jarrah, Saad bin Ubadah dan Zubair
bin al-Awwam. Keempat-empat pasukan tentera Islam ini bergerak masuk ke
kota Makkah menerusi empat arahyang berlainan, iaitu dari arah utara,
selatan, barat, dan barat daya Makkah. Taktikini telah memberi kejayaan yang
besar kepada tentera Islam untuk membukasemula kota Makkah secara mudah kerana
orang Quraisy telah dikepung denganrapi.
Semangat ketakwaan dan keyakinan tentera Islam telah
berjaya membuka semulakota Makkah tanpa mendapat apa-apa rintangan yang besar,
kecuali penentangankecil yang diterima oleh pasukan Khalid bin al-Walid
daripada segelintir orangQuraisy. Tetapi penentangan tersebut dengan
mudah dapat ditewaskan olehtentera Islam.
b. Nyatakan kepentingan pembukaan semula Kota Makkah.
1. Kejayaan pembukaan semula kota Makkah menyebabkan
Kaabah terpeliharadaripada unsur-unsur Agama menyembah berhala yang selama ini
menjadiamalan masyarakat Arab Jahiliah dihapuskan selama-lamanya dan
digantikandengan Islam.
2. Masyarakat Islam telah mula mendalami ilmu
pengetahuan Islam
.3. Kota Makkah dijadikan sebagai kota suci umat Islam.
Dengan terdapatnyaKaabah di Makkah, kota ini menjadi tumpuan kesemua umat Islam
dari seluruhdunia untuk melakukan ibadat.
4. Pembukaan semula kota Makkah membuktikan bahawa negara
Islam yangdibentuk di Madinah begitu kukuh di bawah kepimpinan Nabi Muhammad
s.a.w.
5. Kebanyakan sejarawan mengatakan bahawa peristiwa pembukaan
semula kotaMakkah ini menjadi pembuka jalan ke arah penyebaran Islam ke seluruh
TanahArab. Dakwah Islam telah tersebar secara aman sehingga masyarakat negara
kita juga memeluk Islam secara sukarela, tanpa paksaan daripada mana-mana
pihak.
6. Penguasaan terhadap Makkah, telah mewujudkan sebuah
pusat pemerintahanIslam yang kuat. Walaupun Makkah telah berjaya dikuasai,
namun, NabiMuhammad s.a.w. tetap menjadikan Madinah sebagai pusat pentadbiran
Islam,manakala Makkah dijadikan sebagai salah sebuah wilayah Islam. Di
Makkah, baginda telah melantik wakil bagi menjalankan pemerintahan
Islam.....................
Pengislaman Abu Sufian dan Abbas merupakan faktor penting
yangmemudahkan kota Makkah dikuasai oleh orang Islam. Dengan
pengislamankedua-dua pembesar ini, orang Arab Quraisy yang lain turut sama
memelukIslam. Nabi Muhammad s.a.w. telah memberi jaminan keselamatan
kepada mereka yangterkepung semasa pembukaan kota Makkah. Jaminan keselamatan
ini menjadifaktor utama kepada kejayaan pembukaan semula kota Makkah.Setelah
berjaya menguasai kota Makkah Nabi Muhammad s.a.w. telah bertawaf sebanyak
tujuh kali mengelilingi Kaabah dan kemudian berpidato kepada umat
Islam dengan membacakan ayat al-Quran yang menekankan
kepentingan perpaduan diamalkan dalam sesebuah masyarakat yang terdiri
daripada pelbagai bangsa dan agama.Sifat pemaaf Nabi Muhammad s.a.w.
terhadap orang Arab Quraisy yangdikepung begitu ketara. Nabi Muhammad s.a.w.
tidak membalas dendamterhadap penduduk Makkah yang selama ini memusuhi Islam,
malah bagindamemaafkan mereka. Amalan sifat pemaaf ini menjadi kunci kejayaan
penyebaranIslam seterusnya.....................
Pembukaan Semula Kota Makkah
Semasa memasuki kota Makkah, Nabi Muhammad s.a.w. telah
meminta seorangsahabat mengumumkan kata-kata yang berunsurkan pengampunan
kepada orangQuraisy yang ditawan. Antara kata-kata itu
termasuklah "Wahai kaum Quraisy,sesiapa yang memasuki rumah Abu
Sufian, maka, dia selamat, sesiapa yang beradadi rumah sendiri dia akan
selamat, sesiapa yang memasuki Masjid al-Haram, dia juga akan selamat".Semasa
berhadapan dengan orang Quraisy yang ditawan, baginda juga telah bertanya
kepada mereka. Kata baginda "Wahai orang Quraisy, menurut pendapat
kamu apakah yang akan aku lakukan kepada kamu sekarang
”
? Jawaborang Quraisy "Tentu yang baik, kerana saudara
orang baik, daripada anak orangyang baik-baik dan pemaaf lagi pemurah".
Selepas mendengar jawapan orangQuraisy itu Nabi Muhammad s.a.w. terus
mengatakan "Pergilah kamu sekalian,kamu sekarang sudah bebes. Dengan
ucapan itu, kesemua orang Quraisy dan penduduk Makkah telah diampunkan
oleh Nabi Muhammad s.a.w..12. a.
Nyatakan pengajaran daripada sejarah perkembangan Islam di Madinah ini?
1. Kesabaran, kebijaksanaan dan kemurniaan akhlak yang
dipaparkan oleh NabiMuhammad s.a.w. merupakan kunci kejayaan
pembentukan tamadun Islam.
2. Pembentukan kerajaan Islam Madinah yang kukuh dan
mengambil kira perpaduan serta keharmonian hidup perlu dicontohi.
3. Prinsip dan nilai murni yang
ditunjukkan oleh Nabi Munammad s.a.w. dapatmenjadi pedoman
kepada generasi muda yang bakal mewarisi kepimpinannegara.
4. Sikap tidak pernah menyerah kalah untuk meneruskan
perjuangan murni harusditanam dalam jiwa kita. Rintangan dan halangan harus
ditempuhi dengan cekaldemi memperoleh kejayaan yang cemerlang. Dengan akhlak
yang terpuji ini, Nabi Muhammad s.a.w. dapat berhadapan dengan golongan
penentang Islamsebelum ini dan menerima mereka sebagai kawan. Inilah ciri dan
sifat yang harusdimiliki oleh generasi Islam pada masa sekarang demi menghadapi
zaman yangmencabar.
“Ya Allah, cukuplah
Engkau sahaja tempat aku berlindung dan memohon
pertolongan.”
Ya Allah, berikanlah jiwaku ketakwaan, dan sucikanlah
jiwaku ini.Engkaulah sebaik-baik zat yang mensucikannya. Engkaulah jua sebaik-baikpemberi pertolongan
dan perlindungan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan