Jumaat, 21 Februari 2020

PERINGATAN PADA GOLONGAN YANG GILA PANGKAT DAN JAWATAN



Saidina Abu Bakar as-Siddiq ketika menyampaikan ucapan sejurus dilantik sebagai khalifah mengingatkan:”Wahai manusia meskipun aku telah dilantik untuk memimpin kamu, tidak bererti bahawa aku yang terbaik di kalangan kamu semua. Jika kamu melihat aku berada dalam kebenaran, maka tolonglah aku. Jika kamu melihat aku berada dalam kebatilan maka luruskanlah aku, taatilah aku selama aku taat mematuhi perintah Allah. Jika aku menderhaka kepada perintah Allah, kamu semua tidak perlu lagi mematuhi perintah aku.”

Berdasarkan hujah-hujah yang dinyatakan di atas, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa kita dilarang memilih seseorang yang meminta dirinya diangkat menjadi pemimpin. Sebaliknya, pilihlah seseorang menjadi pemimpin yang akan memegang tampuk kepimpinan berdasarkan kewibawaannya; beriman, berintegriti dan berilmu pengetahuan yang luas.

Firman Allah SWT dalam surah an-Nur, ayat 55 yang bermaksud: “Allah SWT menjanjikan kepada orang yang beriman dan beramal salih di kalangan kamu, bahawa Dia akan menjadikan mereka sebagai khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, seperti mana Dia telah menjadikan orang sebelum mereka selaku khalifah yang berkuasa.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MENERAJUI KESEJAHTERAAN SELANGOR